Wednesday, 4 November 2009

inFo 4 toDay

kul 9.30 tadi d ceramah kat dewan blok tengah, em tau2 j kan aku ni dlm proses diet (huhuhu..kununnye ;p), cramah dier psl "pemakanan sihat sempurna" so mmg banyak gile info yang aku dpt, selama ni main mkn j pe d depan mate kan, xtau pun brape kalori dier ke, kebaikn n keburukan dier ke, yang penting kenyang..hahahah...itu aku la, tapi skang aku da tau la skit2 info..yang paling aku nak korang tau, susu pekat manis tu diperbuat dr minyak, so korang imagine la kan korang nga mkn minyak. so mulai skang minum jela teh O ke, milo O ke..xpun mintak yang kurang manis.huhuh..nak minum gak boleh j, tapi kene cntrol la. n lagi satu ikan yang bersaiz kecil klu digoreng bersamaan dgn 3 sudu minyak yang masuk dlm bdn korang. sbb tu la lebih baik stim ke, msk sup ke. n lagi 1 info yang aku dpt, klu jenis mkn mcm aku ni, suke mkn kuah smpai banjir nasi tu kan, better mulai skang control la, coz klu mkn kuah kari ke, lemak ke kan da banyak gile kalori+lemak tu, sbb dier gune santan. n pasni klu mkn roti canai ke mintak kuah darl la sbb xder santan. n mkn tu kene tratur, xpayah la korang nak skip lunch or dinner just bcoz nak diet, coz dier akan effect la(aku lupe la effect ape, tp berkaitan ngan insulin mcm tu la).n paling sume orang tau kene perbanyakkan minum air la kan, bagus untuk meneutral kan bdn, n syur+buah2han. mcm aku xsuke mkn sayur, nak wat cmne?huhu, kene mkn buah banyak la kot. n minumla susu, bgus, banyak khasiat dier. n lg 1 oat pun sgt bagus utk bfst, sbb dier serap kalori.tapi klu jage mkn xbersenam xleh gak kan. so amalkan jog 3x seminggu (20-30min).sukan lain pun leh jugak, tapi aku xtake note pun td bpe mase yang diperuntukkan. sbb aku fokus kat jog j.hehe, xsemestinye jog je, berjalan laju pun da kire senaman..n FIY setiap manusia mmpunyai sel kanser, so depends pd tuan nye badan jage bdn msg2, coz salah cara pemakanan sel tu akan hidup. so same2 la kite jaga badan kite. moge sume orang sihat sempurna,amin.. insyaAllah..



2 comments:

Anonymous said...

good post peanut!i have just read your entry.well..its true that eat healthy will have a wise brain..when u eat.,its not only about dier.i just wanna share something that i have read through "the secret" book...it doesnt matter if u wanna take it or not.through the reading..it is u whom ,make whatever u consume food..to think it will make u fat or not.the reality is your mind set..if u think that the food you consume will make u fat.thats it,u will turn fat.it attracts the universe who u asked for.anyway i would like to suggest you but the book entitled "the secret".it helps u a lot dear.tq=)

shahz said...

tq ;-)