Wednesday, 24 August 2011

< ustazah >

salam....pg ni agak kelam kabut..hurmm, but now da ok skit..em tibe2 nak cite psl ustazah plak ni...hehe ;p dlu cite2 nak jd ustazah/cikgu sbb suke tgok cikgu2 berckp kt depan,tp ntah xkesampaian plak.

smalam d mjlis khatam Al-quran kat surau umah aku, pas semayang terawih.. tibe2 tringat kat usatazah aku. act name dier ustazah habidah, ni crite ustazah aku mase kat wangsa maju dlu. aku mengaji ngan dier dr aku kecik lagi, smpai la aku darjah 4..adk beradik aku pun ngaji ngan dier, cume afan j xsempat. xlahir lg. ustazah ni mmg bagus, cara dier mengajar, mmg mudah paham. boleh dikatakan 1 blok aku g mengaji kat dier. so mse kecik2 dlu, pas mgrib je, kitorang akan berkumpul rmai2 n pegi mengaji sekali. mengaji ngan ustazah ni, mmg cepat blajar. tgok kt dier, bdk umur brape da start bace alquran...biasanya dier akan aja 3 shift, huhu... (ayat xboleh bla), dier akan mengajar pagi, petang n mlm. biasenye mlm la yang rmai.. ari kamis mlm dier akan wat bacaan yassin. ari jumaat mlm kelas fardhu ain. yg paling bestnye, klu slh sorang dr kitorang yang da khatam Alquran, biasanya kitorang akan buat majlis khatam Al-quran kat umah dier. n pulut kuning adalah wajib dijamu..kdg2 parents bdk yang khatam tu yg buat, ustazah akan tambah mknn yang lain2. n setiap kali lepas mlm bacaan yassin dier akan jamu kitorang mknn. slalunya milo ais n meehun, n kuih muih.. banyak la, tukar2 menu... 

smpaila student yg dtg mengaji da bertambah2, dier sewa bilik kat bilik gerakan kat ngn umah dier tu, (umah dier berdepan ngan blok umah aku) so mmg makin rmai la.. Alhamdulillah pertengahan ke hjg2 darjah 2 aku da start bace Al-Quran, lmbat la jgk tu ek..n mse aku drjah 3, ustazah tu bagi kepercayaan kat aku, suh mengajar bdk2 yang lain..sbb terlalu rmai so dier xterlayan nak dengar sorg2 bace. bukan aku sorang jer, d la bdk2 yg lain lg. n smpaila drjah 4, aku still belajar n mengajar. n ustazah tu bg duit, tu yg sku syok...hehe..biasela bdk2 bile dpt duit kan.. ;-) mse pertengahan drjah 4 kot, mmg terkejut gile bile dengar brite ustazah habidah sakit, jatuh toilet..licin kot... n lepas dr dier jatuh tu, kepala dier kne botak, n dier xbrape nmpak orang. mmg sedih sgt2.. sdh2 pun, kitorang yg kne mengajar ni, terus amik alih tugas dier skejap, utk mengajar bdk2 ni. walaupun time tu dier kat hospital. n mase dier da balik umah, dier terus xleh nmpak. n dier ckp ngan husband dier, dier nak dengar kami2 ni mengaji.. jd kitorang pun teruskan la, mengaji n mengajar mcm biase. mmg sedih time tu. aku kiss dier mase nak smpai2 nak mengaji tu. n terharu bile dier tau tu aku...hurmmmm ;-( lps brape hari tah, dier meninggal...Ya Allah sdh sgt.. ape yg buat aku terkilan aku xsmpat nak khatam ngan dier. tinggal lagi skit jer lagi... aku nangis mase tu... pas dr tu aku smbung ngaji ngan ustazah kat sekolah agama tu. tp tu la rse nye xsame bile ngaji ngan arwah ustazah habidah... tp serius sp yg sempat belajar ngan dier, mmg untung..belum masuk sekolah lagi, mcm2 ko da belajar..jd bile masuk sekolah, orang baru nak blajar doa iftitah, ko da pndai.. kan bagus tu..Alhamdulillah..

semoga Roh arwah tenang di sana n ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..amin..

< sy rndu ustazah ;-( >



No comments: