Friday, 30 August 2013

Dinner


smalam kan aku ade cakap nak masak spagethi..sebab tringin pas balik dari open house umah bos.. so lunch marilah merajinkan diri untuk membeli segala bahan2nya..huhu...

rupanye memang senang gile nak buat.. rajin ngn malas je kan.. hahaha... walaupun aku bukan masterchef, tapi aku nak share jugak bahan-bahan spagethi pnut.. hihi.. pada yang dah terer boleh abaikan ok...

 

BAHAN-BAHAN SPAGETHI PNUT :
1) Bawang besar (kisar)
2) Bawang putih (kisar)
3) cili kering (kisar)
4) Bawang besar holland
5) spagethi (terpulang pada korang nk jenis cmne, tapi aku beli yang angel hair tu)
6) sos prego
7) meatball (aku beli brand marina)
8) daging kisar (brand ramly or azmi)
9) minyak
10) garam
11) tomato 
12) capsicum

CARA-CARA :
1) panaskan minyak
2) masuk bawang besar holland, goreng sampai kekuningan skit
3) masukkan bahan kisar
4) masukkan daging kisar sampai keluar air n agak2 dah masak
5) masukkan sos prego
6) masukkan meatball
7) masukkan capsicum n tomato sebagai hiasan (tapi aku malas sebab xmakan pun, hihi)
7) masukkan garam skit
SIAPPPP..........

senang kan...simple samngat2..


 ayam masak merah pnut

and dinner semalam jugak aku masak ayam masak merah untuk chapik, sebab dier kureng skit makan spagethi.. for the 1st time jugak aku masak ayam masak merah, yeeee ternyata sangat senang jugak.. Alhamdulillah berjaya. aku tanye chapik kalau bagi 5 markah die nak  bagi bape, dier kate 4. aku tanye lah lagi 1 tu kenapa, die kate semak ngan bawang n serai...hahah.. aku punyelah malas nak blend serai, aku potong2 jer serai tu. sebab cili dah siap2 bland dalam peti, so aku malas nak blend serai plak.. act masak merah ni lebih kurang macam masak sambal biase tu, cume letak sos cili, sos tomato, serai n halia skit. tu resepi aku yang paling simple, lain orang xsure. sebab kadang lain orang lain cara nye kan.. so terpulang asal boleh makan kire ok lah kan...


huhu...




No comments: